Biblioteka

Godziny otwarcia biblioteki szkolnej
   

Dzień 
tygodnia
Godziny
pracy
poniedziałek 8.45 – 13.00
wtorek 8.45 – 13.00
środa 8.45 -13.00
czwartek 8.45 – 13.00
piątek 8.45 -13.00
sobota Nieczynna

W celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce i wzmocnienie roli bibliotek w tym bibliotek szkolnych, Rada Ministrów uchwaliła na lata 2016 – 2020 program wieloletniego,  finansowego wspierania bibliotek. Korzystając z tej szansy nasza szkoła  po spełnieniu określonych warunków otrzymała środki finansowe z budżetu państwa na realizację programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. W tym celu biblioteka szkolna we współpracy z nauczycielami, rodzicami, grupą studentów z warszawskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz Publiczną Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży nr 13 w Warszawie podejmuje działania umożliwiające pełną realizację programu między innymi poprzez organizowanie tematycznych lekcji bibliotecznych; spotkań autorskich; konkursów plastycznych, czytelniczych i tym podobnych akcji.


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


Środki finansowe uzyskane z Programu umożliwiły zakup nowości wydawniczych tym samym wzbogacając bibliotekę o nowe ciekawe pozycje, co wpłynęło na większe zainteresowanie książką przez dzieci i młodzież naszej szkoły. Uczniowie chętnie korzystają z zasobów biblioteki szkolnej ponieważ oprócz lektur znajdują pozycje na zakup których mieli bezpośredni wpływ.  

 

Z ŻYCIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

„Czytam, bo lubię” to jedno z najpopularniejszych haseł, które coraz aktywniej towarzyszy wielu konkursom, programom edukacyjnym, zajęciom bibliotecznym. 
By czytanie było przyjemnością i rozrywką, nie obowiązkiem, czytanie trzeba polubić. Zatem biblioteka szkolna zapoczątkowała cykl zajęć „Czytam bo chcę, lubię i traktuję czytanie jako dobrą rozrywkę”. Każda przeczytana przez dzieci książka jest ilustrowana techniką origami przez nauczyciela bibliotekarza i wykorzystywana do uatrakcyjnienia lekcji bibliotecznych. Origami cieszy się wśród uczniów dużym zainteresowaniem, dlatego też i oni sami są autorami wielu prac plastycznych wieńczących zajęcia biblioteczne, które stanowią tło tematyczne do innych zajęć edukacyjnych czy są ozdobą sali lekcyjnej.

Tematyczne zajęcia w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr 13 w Warszawie

Od kilku lat nasza szkoła współpracuje z Publiczną Biblioteka
dla Dzieci i Młodzieży nr 13 przy ulicy Staszica 5 A na warszawskiej Woli.< Biblioteka oferuje szeroki wachlarz tematycznych zajęć bibliotecznych z którychcyklicznie korzystają nasi uczniowie pod opieką Pani Małgorzaty Kobylańskiej nauczyciela języka polskiego i Pani Ireny Marcinkiewicz nauczyciela bibliotekarza. W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego zostaliśmy zaproszeni na warsztaty i zajęcia poświęcone  „100 Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej”; Boże Narodzenie w różnych Kulturach”; „Bezpieczeństwo w sieci internetowej”;
„W świecie wierszy Pana Brzechwy”. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci i nauczycieli ponieważ są   ciekawe tematycznie oraz warsztatowo.

Poniżej zdjęcia z ostatnich zajęć w dniu 28.02.2019r.,
„W świecie wierszy Pana Brzechwy”

Opracowanie i foto: Irena Marcinkiewicz

KARTKA ŚWIĄTECZNA DLA BOHATERA 

By wyrazić wdzięczność i móc podziękować uczestnikom walk o Polskę, o stolicę, uczniowie naszej szkoły wykonali własnoręcznie kartki wielkanocne pod opieką Pani Ireny Marcinkiewicz. Życzenia przygotowały Panie Małgorzata Kobylańska i Dorota Kalisz – nauczycielki języka polskiego. Treść życzeń jest szczególna, przepełniona wyrazami najwyższego uznania dla patriotycznej postawy, odwagi i poświęcenia Bohaterów, zaangażowanych w umocowanie bezpieczeństwa naszego państwa. To dzięki  Nim, możemy dziś cieszyć się życiem w wolnej Polsce. Trudno nam wyrazić  wdzięczność jaką mamy w sercach dla Powstańców, Weteranów, Kombatantów. Życzymy pięknej Polski, takiej o jakiej marzyli przez całe życie. Polski, którą potrafili kochać ponad wszystko.

Kartki wielkanocne zostały przekazane Pani Agnieszce Pawelec starszej specjalistce do spraw kombatantów w Muzeum Powstania Warszawskiego przez delegację uczniów naszej szkoły. Wszyscy obecni byli zachwyceni treścią zamieszczonych życzeń, poziomem wykonania prac, estetyką, wkładem pracy dzieci oraz wyjątkowym urokiem kartek. Uczniowie otrzymali pamiątkowe upominki. Spotkanie zostało zarejestrowane przez stację telewizyjną.

Poniżej zdjęcia z lekcji bibliotecznych  na których uczniowie każdej klasy wykonali kartki wielkanocne techniką origami.

Foto i opracowanie Irena Marcinkiewicz  

SYRENKA WARSZAWSKA Z ORIGAMI
Pomysł by wykonać Syrenkę Warszawską zrodził się w czasie wizyty, w Muzeum Postania Warszawskiego, propozycję poddała Pani Agnieszka Pawelec – starszy specjalista ds. kombatantów. Zachwycona kartkami wielkanocnymi dla kombatantów – zrobione techniką origami przez uczniów naszej szkoły, zaproponowała wykonanie dla muzeum tą samą techniką Syrenki Warszawskiej.
Z dumą podjęliśmy się niełatwego zadania. Za wzór posłużył stojący nad Wisłą pomnik Warszawskiej Syrenki dłuta Ludwiki Nitschowej, której pozowała Krystyna Krahelska – bohaterska żołnierka powstania warszawskiego,
„autorka między innymi znanej żołnierskiej piosenki Hej, chłopcy, bagnet na broń. Zmniejszona kopia pomnika znajduje się w Muzeum Powstania Warszawskiego, w ekspozycji poświęconej Krystynie Krahelskiej.
Warto wiedzieć, że Syrenka nie ma identycznej twarzy jak Krystyna Krahelska – Ludwika Nitschowa nieznacznie ją zmieniła, aby nie krępować modelki zbyt jednoznacznym skojarzeniem. Pomnik Syrenki odsłonięty został tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej. Miała w latach wojny stać się symbolem niezłomnej, walczącej warszawy”.
(Źródło:http://warszawa.wikia.com/wiki/Pomnik_Syrenki_na_Powi%C5%9Buhttps://mazowsze.szlaki.pttk.pl/915-pttk-mazowsze-pomnik-warszawska-syrenka). Prace nad Syrenką rozpoczęliśmy od przygotowania projektu, papierowych kółek i prostokątów różnej wielkości. Kolejnym etapem było złożenie poszczególnych elementów w odpowiednią formę, naklejenie na papier podkładowy i oprawienie.
Całe przedsięwzięcie oraz wykonanie, pozornie może wydać się bardzo proste, jednak była to żmudna praca uczniów i nauczycieli naszej szkoły, trwała od kwietnia do maja br. Nieskromnie przyznamy, iż efekt jest imponujący i wielu zachwyca.
Pomysłodawcą projektu oraz koordynatorem prac była Pani Irena Marcinkiewicz wraz z Panią Magdą Pietruchą oraz przy dużym wsparciu i zaangażowaniu władz szkoły i nauczycieli.
Foto i tekst: Irena Marcinkiewicz
Migawki z przebiegu prac nad Syrenką.